vrijdag 4 augustus 2017

DIY - gehaakte lampenkap/crocheted lamp shade

gratis haakpatroon / free crochet pattern

Zo, ik heb wat tijd gevonden om het patroon uit te schrijven van de lampenkap die ik haakte. Veel plezier ermee!

So, I found some time to write down the pattern of my crocheted lamp shade. Have fun crocheting it !



gratis haakpatroon / free crochet pattern

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES: 

Da's effe ne lastige: ik gebruikte garen van een bobijn die ik kocht op een rommelmarkt en waarvan ik niet helemaal kan thuisbrengen vanwaar het komt. Bovendien is de hoeveelheid garen dat je nodig hebt ook afhankelijk van de grootte van de lamp die je wil maken. Ik stel voor dat je een proeflapje maakt, meet hoe groot de lampenkap moet worden en dan zelf uitrekent hoeveel steken je moet opzetten en hoe vaak je dan het patroon moet herhalen in 1 ronde. En dan weet je ook ongeveer hoeveel garen je nodig hebt. Het is niet heel erg veel, maar dat is wat te vaag zekers .... ? 
Bij mij is 2 maal het patroon haken met haaknaald 1,75  gelijk aan 19,5 cm. De lampenkap wordt in het rond gehaakt zonder naad en moest bij mij 95 cm breed zijn. Ik begon dus met mijn garen met een rij van 300 lossen met naald 1,75. Dat is 10 keer het patroon (of 5 keer het patroon van op de teltekening want daar staat het al 2 keer op ;) ).

I used yarn I bought at a flea market and I don't have any information about it. I suggest you choose your own yarn and calculate for yourself how much you need. I did that too.
I made a little crocheted test to be able to make calculations for my project. With my yarn and crochet needle 1,75 (UK 15, USA 5 steel), crocheting  2 times the pattern = 19,5 cm. The lamp shade is crocheted circular and in my case needed to measure 95 cm in  total. So I started crocheting with a row of 300 chain with needle 1,75 (UK 15, USA 5 steel). That's 10 times the pattern ( or 5 times the pattern from the chart because the drawing contains  the pattern twice ;) ) .


Wat logisch nadenken leerde me dat het mooier is als je haakwerk wat smaller is dan de omtrek van de ringen. Als het breder is gaat het wat 'lodderen' vrees ik en da's niet mooi....
  • Dus: benodigdheden: garen dat je mooi vindt en een bijpassende haaknaald. Ik koos wit garen omdat ik denk dat garen in een andere kleur te weinig licht geeft als de lamp brandt. Maar als je de lamp slechts als sfeerlichtje wil gebruiken mag dat natuurlijk in een andere stemmige kleur. Ik denk trouwens dat je best geen te dik garen gebruikt: fijn garen en strak haakwerk staat mooier voor dit project denk ik.
  • Ringen voor een lampenkap. De mijn hebben een diameter van 30 cm. Ik kocht een set bestaande uit 3 identieke ringen en een 4de met grip voor de gloeilamp. Maar ik gebruikte 2 ringen niet, die krijgen wel eens een andere bestemming .... . De ringen kocht ik hier ( geen gesponsorde link!) .

Preferably crochet the lamp shade a bit smaller than it needs to be: that looks a lot nicer. When it is to big, it will show waves and that's not beautiful.

So, you need:
  • Yarn of your choice and matching needle. I choose white yarn because I think with coloured yarn there will be not enough light when the lamp is lightened. But if you want your lamp shade  to create a cozy atmosphere and you don't need good light, you can use other colours too. Preferably use fine yarn and firm crocheting because that gives the best result. 
  • Rings that can be used as a frame for the lamp shade. I bought a set of 4, one of them had a holder for a lamp. But in my design I only used 2 of them. I will use the other 2 for other purposes later. 

gratis haakpatroon / free crochet pattern

ZO MAAK JE HET/DIY:

Voor dit patroon maakte ik gebruik van de techniek van het filethaken. Daarbij maak je tekeningen door vierkantjes al dan niet vol of open te haken. Elk vierkantje komt overeen met 3 steken. Als je 3 stokjes haakt is het vierkantje vol, als je 2 lossen en vervolgens een stokje haakt, heb je een open vierkantje.
Op het patroon hieronder zijn de kruisjes volle vierkantjes. Elk vakje op de teltekening staat voor 3 steken.
1 keer het patroon bestaat uit 10 vierkantjes (dus 30 steken) en 9 rijen.




I used the filet crochet technique for this project. You can use it to make drawings by crocheting open or filled squares. A filled square contains 3 treble ( USA: double crochet), an open square contains 2 chain and 1 treble (USA: double crochet).
At the pattern shown above each cross = one filled square = 3 treble (USA double crochet).
1 time the pattern = 10 squares of 3 stitches = 30 stitches in total and 9 rows.

gratis haakpatroon / free crochet pattern


open vakje/open square: 

Haak 2 lossen...
2 chain...


... en 1 stokje.
... and 1 treble (USA: double crochet). 


vol vakje/filled square

Haak 3 stokjes.
3 treble (USA: double crochet). 



Start met je project door een ketting te haken van lossen en die te sluiten tot een ring. Ik had daarvoor 300 lossen nodig maar reken zelf uit hoeveel jij er nodig hebt.
Vanaf de volgende rij haak je het patroon. Als je terug aan het begin van de rij bent gekomen, sluit je de rij weer met een halve vaste en begin je aan de volgende rij.. 
Het aantal rijen hangt af van hoe groot jouw lampenkap moet worden.

Start with a ring of chain. I needed 300 stitches but calculate it for yourself:  it depends on the size of your lamp shade and the yarn you use. 
Start crocheting the pattern. At the end of each row, you close the circle with a slip stitch and start with the next row. 
The amount of rows depends on how big you want your lampshade to be.


Het kan geen kwaad om na een tijdje eens te checken of de afmeting wel goed is. ik deed dat door mijn haakwerk even op de ringen vast te pinnen  met wasknijpers...

When you crocheted a while, it's a good idea to check the size of your piece of crochet. Does it fit? I did that by pinning my piece of crochet onto the rings with clothespins ...


gratis haakpatroon / free crochet pattern

Als het haakwerk groot genoeg is, hecht je af.
Dan haak je de ringen met vasten vast aan je haakwerk.

When done, cut loose ends.
Attach the crocheted piece onto the rings by crocheting them together with double crochet (USA: single crochet).


Draadjes wegwerken en klaar!
And done!


gratis haakpatroon / free crochet pattern

Nog zin in wat filethaken met zigzagpatroon? Probeer dit dan eens...
Meer haakpatronen op deze pagina of via mijn ravelry-account...

You want more crocheted zigzag patterns? Take a look here ...
More crochet patterns at this page of-r at my ravelty...

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit materiaal. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this material at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

21 opmerkingen:

  1. Wat mooi! Lijkt me een heerlijk patroon om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is so pragtig. Ek weens ek kon hekel. Baie mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo gaaf! Leuk dat kan ook met al die ringen! I.p.v. lampion nu lampekap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great lampshade! Love it. It stands out against the bookcases. Visiting from Create Link Inspire party.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. This is gorgeous and I love your pictures! Thank you for sharing with us this week at Celebrate Your Story, and I hope your week is going great.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your lovely project is my feature this week at Sweet Inspiration Link Party! Congratulations.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is the loveliest lamp! If only I could crochet :( It's perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This is gorgeous, I love love love it. Pinning and thank you for the pattern.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love this lampshade and I could crochet it

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com